ΤΙ ΕΙΝΑΙ Η ΨΩΡΙΑΣΗ

Η ψωρίαση είναι μια χρόνια, φλεγμονώδης, μη μεταδοτική δερματική νόσος με περιόδους έξαρσης και ύφεσης. Εκδηλώνεται με την εμφάνιση ερυθρών πλακών στο δέρμα που συχνά καλύπτεται από λευκά – ασημένια λέπια.

Πέρα από το δέρμα, η ψωρίαση μπορεί να προσβάλλει τις αρθρώσεις (ψωριασική αρθρίτιδα) και τα νύχια, ενώ πιο σοβαρές περιπτώσεις ψωρίασης αυξάνουν τον κίνδυνο καρδιακών παθήσεων και εγκεφαλικών.

Εντοπίζεται κυρίως σε ενήλικες, άνδρες και γυναίκες, μπορεί όμως να προσβάλλει και παιδιά και εφήβους. Δεν υπάρχει κάποια θεραπεία για την οριστική εξάλειψη της νόσου, ωστόσο υπάρχουν αρκετές θεραπευτικές λύσεις για την αντιμετώπιση και τον περιορισμό των συμπτωμάτων.

ΑΙΤΙΑ ΨΩΡΙΑΣΗΣ

Η ψωρίαση επηρεάζεται από γενετικούς, ανοσολογικούς και περιβαλλοντικούς παράγοντες. Για την εμφάνιση και την υποτροπή της νόσου ευθύνονται:

• Κληρονομικότητα
• Βακτηριακές & ιογενείς λοιμώξεις
• Λήψη συγκεκριμένων φαρμάκων (π.χ. λίθιο, στεροειδή)
• Αυξημένα επίπεδα άγχους
• Τραυματισμοί (εγκαύματα, πληγές, κ.λπ.)
• Κάπνισμα
• Αλκοόλ

ΣΥΜΠΤΩΜΑΤΑ ΨΩΡΙΑΣΗΣ

• Ερυθρές κηλίδες στο δέρμα που καλύπτονται από αργυρόχρωμες φολίδες
• Ξηροδερμία
• Αίσθημα κνησμού
• Εξανθήματα σε διάφορα σημεία του δέρματος, όπως τα γεννητικά όργανα και το τριχωτό της κεφαλής
• Δυσμορφίες, ευθρυπτότητα και δυσχρωμίες στα νύχια
• Ψωριασική αρθρίτιδα που συνεπάγεται πόνο, πρήξιμο και δυσκαμψία στις αρθρώσεις

ΜΟΡΦΕΣ ΨΩΡΙΑΣΗΣ

• Ψωρίαση κατά πλάκας: το συνηθέστερο είδος ψωρίασης, εμφανίζεται στα γόνατα, τους αγκώνες, την πλάτη, πίσω από τα αυτιά και στο τριχωτό της κεφαλής με παχιές πλάκες ερυθρού δέρματος συνήθως καλυμμένες από λευκωπό λέπι.
• Σταγονοειδής ψωρίαση: σπανιότερη μορφή της νόσου που εκδηλώνεται με διάσπαρτες μικρές ψωριασικές πλάκες στον κορμό και τα άκρα. Προκύπτει μετά από κάποια στρεπτοκοκκική λοίμωξη και εμφανίζεται συχνότερα σε παιδιά και νεαρούς ενήλικες.
• Ανάστροφη ψωρίαση: προσβάλλει τους γλουτούς, τις μασχάλες, τη βουβωνική χώρα και τα γεννητικά όργανα.
• Φλυκταινώδης ψωρίαση: σπάνιο είδος σοβαρής ψωρίασης που εκδηλώνεται με σχηματισμό φλυκταινών. Εμφανίζεται συνήθως στις παλάμες και τα πέλματα και μπορεί να χρειαστεί νοσηλεία για αποτελεσματική αντιμετώπιση.
• Ερυθροδερμική ψωρίαση: πρόκειται για μια επιθετική μορφή της νόσου που μπορεί να προσβάλλει όλο το δέρμα και συχνά απαιτεί νοσηλεία.
• Ψωρίαση νυχιών: δημιουργεί ανωμαλίες όπως εμβαθύνσεις, πάχυνση, καφέ και κίτρινους χρωματισμούς.
• Ψωριασική αρθρίτιδα: προκαλεί πόνο και πρήξιμο σε μία ή περισσότερες αρθρώσεις, ενώ συνδέεται και με τη ψωρίαση των νυχιών.

ΘΕΡΑΠΕΙΑ ΨΩΡΙΑΣΗΣ

Στις περισσότερες περιπτώσεις η τοπική θεραπεία είναι αρκετή για την αντιμετώπιση της ψωρίασης, ωστόσο όταν τα συμπτώματα είναι εκτεταμένα ή δεν υποχωρούν εφαρμόζονται και τα υπόλοιπα είδη θεραπείας.

Τοπική Θεραπεία:
• ενυδατικές κρέμες, λοσιόν, αλοιφές
• τοπικά κορτικοειδή
• ανάλογα της βιταμίνης D
• αναστολείς καλσινευρίνης
Συστηματική θεραπεία:
Από του στόματος:
• μεθοτρεξάτη
• κυκλοσπορίνη
• απρεμιλάστη
• ακιτρετίνη
Ενέσιμες θεραπείες με βιολογικούς παράγοντες:
• Etanercept
• Adalimumab
• Infliximab
• Ustekinumab
• Secukinumab
• Brodalumab
• Guzelkumab
• Tidrakizumab
• Risankizumab
Φωτοθεραπεία
• UV ακτινοβολία / Excimer Laser

Αν η ψωρίαση συνοδεύεται από πόνους στις αρθρώσεις, τότε εκτός από τον δερματολόγο καλό θα ήταν να απευθυνθείτε και σε έναν ρευματολόγο για την καλύτερη διαχείριση της κατάστασης.

Πέρα από τη λήψη φαρμακευτικής αγωγής, μπορείτε να διατηρήσετε τη ψωρίαση υπό έλεγχο ακολουθώντας τα παρακάτω βήματα:
• Υγιεινός τρόπος ζωής & ισορροπημένη διατροφή
• Τακτική άσκηση
• Μείωση κατανάλωσης αλκοόλ
• Αποφυγή καπνίσματος
• Περιορισμός του άγχους

Η ιατρός Μαρία Τσικελούδη, λαμβάνοντας υπόψη τη φύση της ασθένειας, προτείνει εξατομικευμένες λύσεις ανάλογα με την κλινική εικόνα της νόσου, τη βαρύτητα της, τυχόν συννοσηρότητες, και πολλά ακόμη στοιχεία.